Snooker-Matchroom-Nijmegen
Darts-Matchroom-Nijmegen
Poker-Matchroom-Nijmegen
Partys-Matchroom-Nijmegen
Studenten-Happy-Hour-Matchroom-Nijmegen
Voetbal-Kijken-Matchroom-Nijmegen

Shandar Kooij & 10 Tips om een Marathon te lopen

Marathon Tips Shandar KooijIedereen kent natuurlijk de Nijmeegse vierdaagsen. Een groot evenement waarbij talloze mensen in 4 dagen een grote afstand lopen. Eigenlijk een soort afgeleide van een marathon zegt Shandar Kooij. Een marathon lopen is eigenlijk heel eenvoudig; je begint te lopen bij de start en stopt niet tot je bij de finish bent aangekomen. Dat stelt niet veel voor toch? De grootste uitdaging vindt niet plaats tijdens het lopen van de marathon maar tijdens de voorbereiding. Een goed begin is het halve werk luidt het spreekwoord, bij een marathon bepaalt de voorbereiding of je de eindstreep zult halen. Met deze 10 tips voor het lopen van een marathon ben je alvast goed op weg! Lees meer over Shandar Kooij op shandarrobertkooij.blogspot.nl

Tip 1: Bouw de afstand rustig op

Een veel voorkomende manier van trainen is steeds tot je uiterste lopen tot je de marathon afstand kunt halen. Het is veel verstandiger om een vast eindpunt te bepalen en die steeds te verleggen. Trainen voor een marathon is trainen op het behalen van een specifiek eindpunt, niet zover mogelijk rennen. Bouw de afstand gaandeweg op en zorg dat je elke keer die eindstreep haalt.Ik vergelijk dit altijd een beetje met ondernemen. Je hebt een doel voor ogen en werkt daar stapsgewijs naar toe. Zo is Grondontwikkeling Nederland ook uitgegroeid tot een groot bedrijf. (Lees hier meer over op Perssupport | Shandar Kooij )

Tip 2: Neem de rust

Neem na een intensieve workout een rustperiode van enkele dagen. Rust voor een periode van minimaal 48 uur en indien nodig langer. Jouw lichaam heeft tijd nodig om zich te herstellen, daarnaast hebben jouw hersenen ook tijd nodig om tot rust te komen. De psychologische belasting wordt vaak vergeten. Begin op tijd met trainen zodat jouw lichaam in het ritme van de marathon kan geraken.

Tip 3: Kies de juiste kleding

Goede sportkleding herken je niet aan het prijskaartje of het merk maar aan het draagcomfort. Kies voor materialen die goed ademen en vocht afdrijven. De stof moet nauw aansluiten op de huid maar nergens strak zitten of trekken. Schoenen moeten comfortabel zitten. Laat je niet verleiden tot schoenen met hoge zolen met veel demping, dat belast juist de enkels. Kies eerder voor soepele schoenen met een goede kwaliteit sokken.

Tip 4: Wissel de training af

Bij het trainen voor een marathon moet je trainen op zowel spierkracht als uithoudingsvermogen. Wissel daarom verschillende soorten training af met aërobe en anaerobe oefeningen die zowel de conditie en uithoudingsvermogen verhogen als de spiermassa opbouwen. Eenzijdig trainen op één aspect werkt contraproductief.

Tip 5: Vind jouw tempo

Op een bepaald moment gaat het niet zozeer om de afstand maar om het tempo. Vind de “sweet spot” snelheid waarbij je kunt blijven rennen zonder verder vermoeid te raken. Train niet op snelheid maar op uithoudingsvermogen, je zult de Kenianen niet gaan overtreffen dus loop op jouw eigen tempo.

Tip 6: Let op je voeding

Op de dag van de marathon verbrand je veel calorieën, zorg dan voor voldoende koolhydraten omdat deze snel verbranden. Tijdens het voortraject helpen proteïnen met de opbouw van spiermassa en het herstel van je lichaam.

Tip 7: Blijf drinken

Gooi jezelf niet vol met een liter water voor de start want dan gaan deze vloeistoffen in je maag dansen. Neem bij elk uitgiftepunt een bekertje water en vul het vocht gedurende de hele marathon steeds aan. Uitdroging kan zeer gevaarlijk zijn!

Tip 8: Ren niet elke dag een marathon

Hoewel je geneigd bent voor de marathon zoveel mogelijk te trainen doe je er goed aan de afstand enkele weken voor de marathon juist te verkorten. Train dan vooral op een constant tempo. Anders heb je de benodigde energie niet op de dag van de marathon.

Tip 9: Meng je in de groep

Veel lopers trainen alleen, daar is op zich niets mis mee. Je doet er wel goed aan voor de marathon aan enkele publieke wedstrijden mee te doen zoals een halve marathon of zelfs andere activiteiten. Je moet ervaring opdoen met sporten in een groep. Als je voor de dag van de marathon nog  nooit in een groep hebt gelopen zal je moeite hebben geconcentreerd te rennen.

Tip 10: Bepaal jouw eigen doel

Ga je voor de eindstreep of ga je voor een snelle prestatie? Wil je winnen van iemand anders of je persoonlijke record overtreffen? Iedereen heeft een andere reden om een marathon te lopen. Bepaal jouw doel en train om die te behalen, de rest is bijzaak.

Deze tien tips geven je een houvast om succesvol een marathon te lopen. Hoewel het niet een uitdaging is die iedereen kan volbrengen is het wel een opgaaf die ook voor niet-professionele sporters bereikbaar is. Het lopen van een marathon is een bijzondere gebeurtenis die gepaard gaat met zelfontplooiing. Het is een manier om jezelf en je lichaam te leren kennen, jouw grenzen te verleggen en je doelstellingen te bereiken. Uiteindelijk zit de grootste kracht niet in de benen maar tussen de oren. Lees meer over Shandar Kooij op grondontwikkelingnederland.nl/service-contact

 

Voor eventuele bijdrage in de kosten kunt u dat doen bij het UWV Nijmegen.